Maakuntakaava on yleispiirteinen maankäytön suunnitelma, joka kattaa usean kunnan alueen. Maakuntakaava esittää alueidenkäytön ja yhdyskuntarakenteen periaatteet ja osoittaa maakunnan kehittämiselle tarpeellisia alueita. Maakuntakaavan laadinnasta vastaa Etelä-Savon maakuntaliitto.
Maakuntakaava toimii ohjeena laadittaessa ja muutettaessa yleiskaavoja ja asemakaavoja sekä ryhdyttäessä muutoin toimenpiteisiin alueiden käytön järjestämiseksi. Viranomaisten on suunnitellessaan alueiden käyttöä koskevia toimenpiteitä ja päättäessään niiden toteuttamisesta otettava maakuntakaava huomioon, pyrittävä edistämään kaavan toteuttamista ja katsottava, ettei toimenpiteillä vaikeuteta kaavan toteuttamista.
Maakuntakaavan ajantasaisuuden seuranta
Osana kokonaisvaltaisen aluekehityksen tilannekuvan kehittämistä maakuntaliitto on laatinut maakuntakaavan seurantaraportin; Etelä-Savon maakuntakaavan seurantaraportti 2019.
Tavoitteena on parantaa ja kehittää maankäyttöpolitiikan kokonaisvaltaista seurantaa vähitellen osaksi maakunnan aluekehityksen tilannekuvaa. Seurantaraportin pääviestit ovat:
- Yhteisen tietopohjan ja yhteistyön merkitys korostuvat maakunnan elinvoimaisuuden kehittämisessä
- Maakuntastrategian päivitystyö 2020 haastaa myös maakuntakaavan ja sen kehittämisperiaatteet
- Maakuntakaavassa on päivitystarpeita ja ne täsmentyvät vireillä olevien suunnitelmien ja selvitysten myötä
Voimassaolevien maakuntakaavojen yhdistelmä on helpoin tapa tarkastella Etelä-Savon maakuntakaavatilannetta
Kaavat ovat voimassa yhtä aikaa, joten niiden ohjausvaikutus maakunnan alueidenkäyttöön on aina selvitettävä kokonaisuutena. Olemme koonneet voimassaolevien maakuntakaavojen tiedot yhdisteläselostukseksi, johon on koottu kaavojen taustat, merkinnät ja kohdeluettelo yhdeksi kokonaisuudeksi. Lisäksi kaavakartat on yhdistetty kokonaisuudeksi:
Selaile karttaa ja klikkaa tietoa kaavamerkinnöistä. Kartan saa myös auki suurempana uuteen selainikkunaan.
Etelä-Savon maakuntakaavat ESRIN formaateissa (shp, gdp) zip-paketissa ladattavissa tästä.
Etelä-Savon maakuntakaavojen WMS-rajapinnan URL: http://kartat.lounaispaikka.fi/ms6/maakuntakaavat/etela_savo/etela_savo_maakuntakaava_ms6
Lisätietoa em. paikkatietoaineistoista löytyy kansallisesta paikkatietohakemistosta.
Etelä-Savossa on voimassa kolme maakuntakaavaa
Etelä-Savon 2. vaihemaakuntakaavalla päivitettiin vuonna 2010 vahvistettua maakuntakaavaa. Suurimpina muutoksina kaavassa käsiteltiin kaupan aluevarauksia, turvetuotantoa sekä maakuntastrategian yhteydessä valmisteltuja maakunnan maankäytön strategisia linjauksia. Muilta osin muutostarpeet perustuivat pääasiassa eri maankäyttömuotojen suunnittelu- ja toteutustilanteiden täsmentymisiin. Tämän vuoksi 2. vaihemaakuntakaavaa voidaan kuvata voimassaolevan Etelä-Savon maakuntakaavan (2010) päälle tehtynä päivityselementtinä.
Etelä-Savon 2. vaihemaakuntakaavan aineistot:
- kuulutus Etelä-Savon 2. vaihemaakuntakaavan lainvoimaisuudesta (pdf)
- Itä-Suomen hallinto-oikeuden päätös kaavaa koskeneesta valituksesta (pdf)
- kuulutus Etelä-Savon 2. vaihemaakuntakaavan voimaantulosta (pdf)
- kaavakartat (pdf)
- kaavamerkinnät ja määräykset (pdf)
- kaavaselostus (pdf)
- kohdeluettelo (pdf)
- osallistumis- ja arviointisuunnitelma (pdf)
- maakuntakaavojen yhdistelmäkartta (pdf)
Etelä-Savon 1. vaihemaakuntakaavalla täydennettiin Etelä-Savon voimassaolevaa maakuntakaavaa tuulivoimatuotantoon soveltuvien alueiden osalta.
Etelä-Savon maakuntavaltuusto hyväksyi Etelä-Savon 1. vaihemaakuntakaavan 9. kesäkuuta 2014 ja ympäristöministeriö vahvisti kaavan 3.2.2016.
Etelä-Savon 1. vaihemaakuntakaavan aineistot:
- Ympäristöministeriön vahvistuspäätös (pdf)
- Kuulutus voimaantulosta (pdf)
- Kaavaratkaisu pähkinänkuoressa (pdf)
- Kaavakartta merkintöineen ja määräyksineen (pdf)
- Kaavaselostus (pdf)
- Kaavakarttaotteet A3-koossa (pdf)
- Kaavayhdistelmät A3-koossa (pdf)
- Osallistumis- ja arviointisuunnitelma (pdf)
- Selvitysaineistot
Etelä-Savon maakuntakaava vuodelta 2010 on ns. kokonaismaakuntakaava eli siinä käsitellään kaikkia maankäyttömuotoja. Sen vahvistuskäsittelyn yhteydessä Etelä-Savon siihen asti voimassa olleet seutukaavat kumottiin kokonaan lukuun ottamatta vaihtoehtoinen tai ohjeellinen päärata –merkinnällä seutukaavassa osoitettua Lahti-Mikkeli oikoratavarausta (pr 16.207). Ympäristöministeriö on vahvistanut maakuntakaavan muilta osin paitsi neljän vähittäiskaupan suuryksikkömerkinnän osalta. KHO on päätöksellään 19.8.2011 pitänyt ympäristöministeriön päätöksen voimassa. Osia Etelä-Savon maakuntakaavasta (2010) on kumottu Etelä-Savon 2. vaihemaakuntakaavan yhteydessä.
Etelä-Savon maakuntakaavan (2010) asiakirjat:
- Kaavaselostus (pdf)
- Kaavamerkinnät ja -määräykset (pdf)
- Kohdeluettelo (pdf)
- Vahvistuspäätös (pdf)
- KHO:n päätös (pdf)
- Pdf-muotoiset karttaotteet (lehti1, lehti2, lehti3 ja lehti4)
Tälle sivulle on koottu tietoa Etelä-Savon vaihemaakuntakaavojen laadintaaan liittyneistä tausta-aineistoista ja selvityksistä. Alla olevat linkit joko avaavat pdf-tiedoston (lukemiseen tarvitsee Adobe readerin) tai aineistoon liittyvän kotisivun uuteen selainikkunaan. Luetteloa täydennetään sitä mukaa kun aineistoja valmistuu:
Keskusverkko, asuminen ja elinkeinorakenteet
- Etelä-Savon maakuntastrategia (pdf)
- Etelä-Savon maakuntaohjelma (pdf)
- Mikkelin seudun rakennemalli (pdf)
- Savonlinnan kaupunkiseudun aluerakannemalli (pdf)
- Pieksämäen keskusta-alueen strateginen osayleiskaava
- TUKESin Seveso III -direktiivin mukaisten laitosten luettelo
- Etelä-Savon palveluverkkoselvitys (pdf)
Matkailu ja virkistys
- Etelä-Savon matkailustrategia
- Mikkelin seudun rakennemalli (pdf)
- Savonlinnan kaupunkiseudun aluerakannemalli (pdf)
- Pieksämäen keskusta-alueen strateginen osayleiskaava
- Etelä-Savon retkisatamien kunnostamis- ja kehittämistarpeiden kartoitus –hanke (Pidä Saaristo Siistinä ry 2012–2013)
- Mäntyharju-Repovesi reitistöhankkeen aineistot (Mäsek Oy. 2012-2014)
- Saimaa Routes –hankkeen aineistot (Miset Oy. 2013- 2014)
- Saimaannorpan suojelun strategia ja toimenpidesuunnitelma, Saimaannorppa-LIFE-hankkeen aineistot (Metsähallitus ym.)
- Maankäytön riskianalyysi saimaannorpan pesimäalueille (pdf)
- Matkailun aluerakennetarkastelu
- Saimaan Geopark-hanke
Liikenne
- Itä-Suomen liikennestrategia (pdf)
- Mikkelin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma (pdf)
- Savonlinnan seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma (pdf)
- Varkaus-Pieksämäki seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma (pdf)
- Liikenneviraston liikennehankkeet
- Pohjois-Savon ELY-keskuksen liikennehankkeet
Tekninen huolto ja erityisalueet
- Fingridin Taustaselvitys 110 kV voimajohto välillä Visulahti - Savonlinna (pdf)
- Etelä-Savon ampumaratojen kehittämissuunnitelma 16.05.2016 (pdf)
Tuulivoima
- Sisä-Suomen tuulivoimaselvitys, sivut 1-29 (pdf)
- Sisä-Suomen tuulivoimaselvitys, sivut 30- (pdf)
- Taustaselvitys, sivut 1-40 (pdf, täydennetty 7.6.2013)
- Taustaselvitys, sivut 41-80 (pdf, täydennetty 7.6.2013)
- Linnusto- ja lepakkoselvitys (pdf)
- Maisema-arviointi (pdf)
- Näkemäanalyysi (pdf, täydennetty 17.6.2013)
- Tornator Oyj:n oma esiselvitys, Heinävesi, Kilpimäki (pdf)
- Tornator Oyj:n oma esiselvitys, Pieksämäki, Niinimäki (pdf)
- Itä-Suomen Bioenergiaohjelma
- Savon ilmasto-ohjelma
Luonnonvarojen käyttö
Kiviaineshuolto
- GTK:n kiviaineistilinpito (KITTI)
- Etelä-Savon kiviaineshuollon turvaaminen – hankkeen 2011 – 2014 aineistot
- Yhteenvetoraportti 5.12.2014 (pdf)
- Osa 1, Pieksämäen seudun aineistot:
- Johdanto (pdf)
- Joroinen (pdf)
- Juva (pdf)
- Pieksämäki (pdf)
- Osa 2, Mikkelin seudun aineistot:
- Johdanto (pdf)
- Hirvensalmi (pdf)
- Kangasniemi (pdf)
- Mikkeli (pdf)
- Mäntyharju (pdf)
- Pertunmaa (pdf)
- Puumala (pdf)
- Ristiina (pdf)
- Osa 3, Savonlinnan seudun aineistot:
- Johdanto (pdf)
- Enonkoski (pdf)
- Heinävesi (pdf)
- Kerimäki (pdf)
- Punkaharju (pdf)
- Rantasalmi (pdf)
- Savonlinna (pdf)
- Sulkava (pdf)
- Hankkeen kotisivut (GTK)
- Hankkeen esittely-diat (pdf)
- Etelä-Savon maa- ja kiviainekset- esiselvitys (pdf)
- Pohjavesien suojelun ja kiviaineshuollon yhteensovittaminen. Etelä-Savon loppuraportti (Etelä-Savon ELY-keskuksen julkaisu 9/2010) (pdf)
Pohjavedet ja vedenhankinta
- Etelä-Savon pohjavesien hoidon toimenpideohjelma 2010 - 2015 (Etelä-Savon ELY-keskus, julk. 3/2010) (pdf)
- Pohjavesien suojelusuunnitelmat
- Savonlinnan seudun vedenhankinnan varmistaminen 2011–2014 – hankkeen yhteenveto pohjavesitutkimuksista (Varmavesi-hanke) (pdf)
Turvetuotanto
- Turvetuotanto maakuntakaavoituksessa ja turvevarat Etelä-Savossa-esiselvitys (pdf)
- GTK:n kuntakohtaiset turvetutkimusraportit (vanha kuntajako):
- Haukivuori (pdf)
- Joroinen (pdf)
- Juva (pdf)
- Jäppilä osa 1 (pdf) ja osa 2 (pdf)
- Kangasniemi (pdf)
- Kerimäki osa 1 (pdf) ja osa 2 (pdf)
- Mikkeli (pdf)
- Mäntyharju (pdf)
- Pieksämäen seutu osa 2 (pdf), osa 3 (pdf), osa 4 (pdf) ja kooste (pdf)
- Rantasalmi (pdf)
- Virtasalmi (pdf)
- Vuoksen vesienhoitoalueen vesienhoitosuunnitelma
- Kymijoen-Suomenlahden vesienhoitoalueen vesienhoitosuunnitelma
- Turvetuotantoon soveltuvat suot Etelä-Savon 2. vaihemaakuntakaavassa (21.11.2016) (pdf)
- Turvetuotannon vaikutus vedenlaatuun vesistötasolla (pdf)
Kaivokset
Luonnonympäristö
- Asetusluonnos Saimaan luonnonsuojelualueista YM4/500/2014
- Soidensuojelun perusohjelman täydennystyö 2013–2015
- Luonnon- ja maisemansuojelun kannalta arvokkaat kallioalueet Etelä-Savossa ja Päijät-Hämeen itäosassa – selvitys (Suomen ympäristökeskus. 2007)
- Valtakunnallisesti arvokkaat moreenimuodostumat selvitys (Suomen ympäristö 14/2007)
- Valtakunnallisesti arvokkaat tuuli- ja rantakerrostumat – selvitys (Suomen ympäristö 32/2011)
Kulttuuriympäristö
- Valtakunnallisesti merkittävien rakennettujen kulttuuriympäristöjen (RKY)-inventointi. (Museovirasto 2009)
- Vanhat ja uudet rakennetun kulttuuriympäristön kohteet (RKY) maakuntakaavassa (pdf)
- Etelä-Savon rakennetun kulttuuriympäristön kohteiden tarkistus, kohdekortit (pdf)
- Museoviraston muinaisjäännösrekisteri
- Kulttuuriympäristökohteiden kuvaukset > www.esku.fi
- Maakunnan parhaat maisemat - Etelä-Savon valtakunnallisesti ja maakunnallisesti arvokkaiden maisema-alueiden päivitysinventointi (2011 – 2013. Leena Lahdenvesi-Korhonen)
- Osa 1, valtakunnallisesti arvokkaat maisema-alueet (pdf)
- Osa 2, maakunnallisesti arvokkaat maisema-alueet, kunnat Enonkoski-Mikkeli (pdf)
- Osa 3, maakunnallisesti arvokkaat maisema-alueet, kunnat Mäntyharju-Puumala (pdf)
- Osa 4, maakunnallisesti arvokkaat maisema-alueet, kunnat Rantasalmi-Sulkava (pdf)
Kysymyksiä ja vastauksia maakuntakaavasta
Maakuntakaava on yleispiirteinen maankäytön suunnitelma, joka koskee laajempaa aluetta kuin yksi kunta. Etelä-Savossa maakuntakaava on laadittu koko maakunnan alueelle.
Maakuntakaava osoittaa maa-alueet sellaisille toiminnoille, joilla on merkitystä yli kuntarajojen ja jotka ovat tärkeitä sekä koko Suomen että Etelä-Savon kehitykselle, esimerkkeinä tie- tai rataoikaisuille varattavat maa-alueet tai teollisuudelle, kauppakeskuksille, turvetuotannolle tai jätehuoltoon varattavat maa-alueet.
Maakuntakaava ohjaa myös kuntien kaavoitusta. Tämä tarkoittaa sitä, että kuntien yleis-, asema- ja ranta-asemakaavat eivät saa olla ristiriidassa maakuntakaavan kanssa. Sekä kuntien että muiden viranomaisten, esimerkiksi ympäristökeskuksen tai tiepiirin, on edistettävä maakuntakaavassa hyväksyttyjä maankäyttölinjauksia, toisin sanoen ne eivät saa tehdä sellaisia päätöksiä, jotka vaikeuttavat maakuntakaavan toteutumista.
Jokaista alueen asukasta maakuntakaava koskee muun muassa siten, että se varaa alueita suojeltaviksi tai virkistyskäyttöön. Kaava voi lisäksi määritellä erilaisia suunnitteluperiaatteita. Ne voivat esimerkiksi säädellä loma-asutuksen määrää ja sijaintia.
Maakuntakaavan tekee kukin maakuntaliitto omalle alueelleen. Maakuntakaavat laaditaan yhteistyössä kuntien, muiden viranomaisten, elinkeinoelämän ja etujärjestöjen kanssa. Keskustelutilaisuuksissa ja tiedottamalla liitto kerää myös maakunnan maanomistajien ja muiden asukkaiden palautetta kaavan aluevarauksista.
Maakuntakaavan tehtävänä on ohjata maankäyttöä siten, että se on pitkällä aikavälillä suunnitelmallista ja ottaa huomioon sekä valtakunnalliset että maakunnalliset maankäytön tavoitteet. Niitä määrittelevät esimerkiksi valtioneuvoston hyväksymät valtakunnalliset alueiden käyttötavoitteet ja maakuntavaltuuston hyväksymät maakuntasuunnitelma ja maakuntaohjelma.
Maakuntakaava säätelee melko yleisellä tasolla maankäyttöä eli se varaa maa-alueita esimerkiksi liikenteelle, elinkeinoelämälle, asumiselle, vapaa-ajan asumiselle, jätehuollolle, energiatuotannolle, luonnonsuojelulle ja virkistykselle.
Yksityiskohtaisesti maankäytöstä päättää kunta yleiskaavassa ja asemakaavassa sekä maanomistaja ja kunta yhdessä ranta-asemakaavassa.
Maankäyttö- ja rakennuslain mukaisesti kaikkia maankäytön viranomaisia koskee ns. maakuntakaavan edistämisvelvoite. Tämä tarkoittaa, että kaavoituksen lisäksi myös muissa viranomaispäätöksissä on huomioitava maakuntakaavamerkinnät ja pyrittävä aktiivisesti edistämään niiden toteuttamista.
Maakuntakaava tehdään koko Etelä-Savon alueelle eli kaikkiin sen kuntiin, joita ovat Enonkoski, Heinävesi, Hirvensalmi, Joroinen, Juva, Kangasniemi, Mikkeli, Mäntyharju, Pertunmaa, Pieksämäki, Puumala, Rantasalmi, Savonlinna ja Sulkava.
Kaava koskeekin periaatteessa kaikkia eteläsavolaisia kuntia, niiden asukkaita, yrityksiä ja yhteisöjä. Erityisesti kaava koskee kaikkia niitä, jotka omistavat maata Etelä-Savossa.
Maakuntakaavasta saa tietoa Etelä-Savon maakuntaliitosta (yhteystiedot tämän tiedotteen lopussa), tiettyinä aikoina kuntien ilmoitustauluilta, maakunnan tiedotusvälineistä ja maakunnan kirjastoista. Maakunnan kotisivuilta löytyy taustatietoa kaavoituksesta, siihen liittyviä asiakirjoja ja yhteystietoja.
Yleistietoa kaavoituksesta ja siihen liittyvistä säädöksistä saa mm. ympäristöhallinnon verkkopalvelusta sekä valtion säädöstietopankki Finlexistä.